LG G2

LG G2 vs Iphone 5s

Dags för ny mobil. Efter att under 4 års tid levt med Iphone och 3 olika modeller så var det dags att förnya sig. Började för ett par veckor sedan att sikta in mig på en uppgradering till Iphone 5s. Jämförde fakta med tidigare Iphone modeller och konstaterade att visst var den nya bättre på allt men fortfarande ett ganska litet steg uppåt. Har börjat tröttna på en liten skärm, kort batteritid och en kamera som tar hyfsade bilder vilket Iphone 5s fortfarande dras med om än att kameran har fått bra betyg men i övrigt känns den som en upphottad Iphone 4. Android telefoner har aldrig riktigt lockat mestadels för att jag inte gillat deras OS som jag personligen upplevt lite rörigt och inte lika genomtänkt som Iphone.

Dock har det under hösten släppts några Android modeller som drog till sig min uppmärksamhet extra mycket. LG som i min värld inte är känd för att göra mobiltelefoner har lanserat en modell som heter G2. Den har av naturliga skäl många likheter med Nexus 5 som också släppts nu under hösten, framförallt eftersom LG ligger bakom bägge dessa. Det som tilltalade mig var en enormt bra batteritid, stor skärm, lite nytänk när det gäller placering av volymknappar, hyfsat bra kamera, stöd för ac router, miracast stöd, stöd för hi-fi-ljud (24 bitar och 192 kHz). Ja det finns mängder av ytterligare funktioner som denna telefon innehåller troligen så kommer man inte att använda ens hälften av dessa men de som jag uppskattar mest innan jag köpt den är dessa. Någonting som slår mig när man plöjer igenom alla tester av dessa mobilTELEFONER är att det som är intressant och viktigt, ljudet i telefonen dels hur man hör andra som man pratar med men även hur de hör mig nämns sällan eller aldrig utan fokus ligger hela tiden på alla finesser som är intryckta i dessa små underverk. Generellt sett så är nog ljudet numera mycket bra men man märker att grundfunktionen som mobiltelefonen en gång i tiden hade inte längre är prio nummer ett.

Har nu läst ett antal olika tester där denna telefon jämförs med andra telefoner och den höjs verkligen till skyarna på punkter som bra skärm, bra batteritid och en del nytänkande. Modellerna den jämförs med är definitivt inte dålig och jag har fortfarande ett gott öga till Iphone men det skulle vara intressant att pröva ”den andra sidan” för att se hur stor skillnaden är mellan Android och Ios. Som det skrivs i en del tester så innehåller G2:an nästan lite för mycket vilket lätt kan bli rörigt när det gäller funktioner i operativsystemet så det är väl den enda punkt som jag känner en viss tvekan inför och som naturligtvis påverkar helhetsintrycket. Men får väl behålla min gamal Iphone 4 några veckor tills jag är säker på att den kan ersättas…

Fakta LG G2

Test av LG G2

LG G2 vs NEXUS 5

Kommentera

