Dags för ny mediaspelare

Äntligen är den på gång Xtreamers nya Sidewinder 2. Fick besked idag att den är skickad vilket bör innebära att man kan fira helgen med nån bra film via den nya mediaspelaren. Mest nyfiken är jag på hur den integrerade webläsaren fungerar och hur pass mycket bättre den nya firmwaren har gjort spelaren. Internetuppkoppling direkt via den inbyggda wi-fi antennen blir spännande och se hur det fungerar och även testa om grooveshark fungerar . Återkommer framöver med ett omdöme om denna modell.

2 reaktioner på ”Dags för ny mediaspelare

  1. Hej Thomas,
    Fått den? Har själv funderat på att beställa den men skulle vilja veta hur bra den klarar av 720p/1080p via wlan streaming från datorn innan jag lägger in beställningen samt hur bra webläsaren är…

    • Hej Simon !
      Ja den ”landade” förra veckan. Har dock inte testat den på långa vägar som jag tänkt, har helt enkelt inte haft tid. En kort beskrivning är att den är diskret snygg i mörkret med en smal blå rand som pulserar på fronten när man startar den liggande Xtreamern.
      Mycket enkelt och bekvämt att koppla upp sig mot internet man väljer helt enkelt fast lina eller trådlöst. Beroende på vad som väljs så kopplas det andra alternativet ur automatiskt. Skönt med inbyggt Wi-Fi så att man slipper kabeldragning och det fungerar perfekt. Uppdateringar är enkla att göra när man väl har kopplat upp sig mot internet. WebBrowsern är fortfarande bara lätt testad. Verkar vara byggd i Linux, har försökt ladda ner och installera Flash, bl.a. för att se om man kan titta på SVT Play direkt i browsern men misslyckats, vet dock inte om det beror på mig eller apparaten. Finns plats för SD minnen på sidan av Xtreamern vilket jag har stoppat in och där lagras uppdateringar m.m. istället för att det skall hamna på intern eller extern hårddisk.
      Att surfa på internet är helt ok har dock inget trådlöst tangentbord aktiverat utan har bara kopplat in en mus tills vidare. Underlättar när man skall klicka på länkar annars måste man använda fjärrkontrollen vilket känns omständigt och frustrerande.
      Surfande flyter på hyfsat verkar dock inte vara några superhastigheter. ”Fryser” också korta stunder när man bläddrar mellan olika sidor så man får nog inte ha allt för stora förhoppningar så här i början att det helt ska ersätta en ”riktigt” dator. Men som ett alternativ för att kolla Aftonbladet, lite recept och mejl så duger det helt klart. Förväntar mig också att det finns en hel del små buggar så här i början på en ny apparat med ny firmware.
      Streama har jag inte gett mig på ännu så där kan jag inte ge några som helst kommentarer ännu men det kommer att prövas förhoppningsvis närmaste veckan. Intressant med Grooveshark där man dock måste skaffa konto först för att det skall fungera. I övrigt uppför den sig som den gamla Xtreamern och gör ungefär det den ska. Trevliga menyer och större fjärrkontroll och inställningar, menyer som känns mer genomtänkt gör ändå att det känns som ett helt ok köp att lägga 1500:- på. Du får i grunden en mediaspelare som gör det den ska med uppspelning av ljud och bild format + möjlighet till enklare surf på nätet. Finns en hel del annat smått och gott som inte är testat ännu på denna apparat men som sagt när tiden finns kommer jag att testa grundligt och skriva några rader här i bloggen så jag kan inte uttala mig mer än att den motsvarar ungefär de förväntningar jag haft hittills men det är som sagt ett gränsfall om man skulle ha lagt på mer pengar och investerat i en Ultra modell och då även fått en dator inbyggt. Men för 2000:- mindre så gör Sidewindern 2 definitivt ett bra jobb för stunden. Som sagt det lär komma ett antal uppdateringar av firmware framöver också som förhoppningsvis slipar bort de små irritationsmoment som finns.
      Edit : Har nu testat ett tag och kör bara wlan, serier i divx och mp4 format fungerar utan problem men större 720p och 1080p filmer verkar tungt. Blir lätt hack och stopp i dessa filmer har dock inte lagt ner någon större energi för att utröna om det finns justeringar som kan göras för att förbättra detta. Med den placering som vi har just nu så passar serier bäst att köra via trådlöst så jag nöjer mig för stunden med detta men är väl inte till någon större tröst för den som funderar på att nyttja wlan. Finns ett antal parametrar både på router (d-link) och mediaspelare som måste kollas upp innan jag kan döma ut möjligheterna att köra högupplöst via wlan.

Kommentera

