Remixade låtar kan bli bättre (ibland)…

Måste erkänna att jag inte är speciellt förtjust i alla remixer som görs på låtar. En artist som hamnar på listan har garanterat ett antal remix versioner som kommer ut veckan efter. Har aldrig varit riktigt förtjust i detta fenomen som väl fick sitt stora genombrott under 80-talet med Maxi singlar där man plötsligt skulle fylla ut och göra extra versioner för att sälja mer skivor. En viss nyfikenhet fanns under tidigare år över vad som kunde tillföras till redan bra låtar men det visade sig snabbt att det mer än sällan aldrig blev mer än en förlängd version med en eller två extra instrument. I dag är inte att sälja mer skivor den stora orsaken till mängden av remixer utan nu finns det tack vare datorns hjälp små musikprogram där alla möjliga hemmasnickare entusiastiskt kan skapa små egna mästerverk i syfte att testa gränser och få synas (höras). Trots mitt ogillande så måste jag erkänna att det ibland händer att det dyker upp remixer som faktiskt tillför så mycket att man ibland nästan kan tycka att det är en helt ny låt och framförallt att det känns fräschare än originalet. Bra exempel från tidigare år är väl Dylan’s låt Mr Tambourine Man som tjänade på att bli ”elektrifierade” av The Byrds.

Här kommer 4 låtar från modern tid som definitivt tjänade på (i mina öron) att bli remixade.

ORIGINAL 1 :  I SQUARE – Hey Sexy Lady (En tämligen dussinlåt som jag aldrig skulle lagt märke till om det inte varit för nedanstående remix, tack vare min yngsta dotter)

REMIX 1 : I SQUARE – Hey Sexy Lady (Skriller Remix) (Helt plötsligt har den lite anonyma låten vuxit och blivit intressant och trots lösryckta ljud, röster och samplingar så skapas en ljudmatta med en melodi som tilltalar mitt sinne och den explosion av ljud, röster och rytmer som dyker upp efter 1 1/2 minut i  låten kallas för dubstep och är ytterligare en sak som kittlar mitt musiköra, någonting helt nytt som man inte hört förut möjligtvis påminner det lite om Frank Zappa’s energiska låtar. Allt detta vävs ihop och tillför så pass mycket att för mig är det 2 helt olika låtar trots att den benämns som remix)

ORIGINAL 2 : MARC ALMOND & MEKON – Please Stay (Faktiskt en låt som jag heller inte skulle ha lagt märke till om det inte varit för remixen som blev en helt annan låt än denna lite  tråkiga originalversion).

REMIX 2 : MARC ALMOND & MEKON – Please Stay (Röyksopp Remix) (Röyksopp gör om låten helt och tar den till nya höjder, för mig är detta återigen 2 helt olika låtar, trodde faktiskt att originalet skulle vara mer likt denna mixade version men blev enormt besviken när jag väl ficka höra den. Röyksopp version innehåller en enormt skön grundrytm som gör att fötterna inte kan stå still, underbar låt att ha i hörlurarna när man är ute på cykel eller promenad).

ORIGINAL 3 : KINGS OF CONVENIENCE – I Don’t Know What I Can Save You (Här kommer en låt som redan i original är bra. Gillar Kings Of Convenience avskalade nakna sound så låten hade jag hört och tyckte om när jag hörde mix versionen för första gången).

MIX 3 : KINGS OF CONVENIENCE – I Don’t Know What I Can Save You (Röyksopp Remix) (Röyksopp har återigen varit inblandad i en remix, här har de försiktigt remixat en redan bra melodi där man ökat tempot försiktigt och lagt på några elektroniska instrument, lite mer rytm och därmed lyft en bra låt till att bli ännu bättre. Taget från ett album som heter Versus som innehåller en hel del bra remixade versioner av Kings Of Convenience låtar…).

ORIGINAL 4 : PET SHOP BOYS – Home & Dry (Här är en typisk Pet Shop Boys hit, en av deras långsammare. Jag gillar originalet skarpt och trodde nog inte att det skulle kunna gå att få den bättre).

REMIX 4 : PET SHOP BOYS – Home & Dry (Ambient Remix Version) (Ska väl villigt erkänna att detta inte är en revolutionerande mix men man har ändå lyckats göra låten lite annorlunda. Här har man dragit ner tempot ytterligare och gjort den lite mer laidback och ambient, det märks att PSB är duktiga låtskrivare när melodin fortfarande håller i en mer avskalad variant).

Kommentera

