En hyllning till en underbar uppväxt.

Lånade en bok om gammal reklam på biblioteket och blev nostalgisk.

Tänkte dela med mig av några bilder som präntat  sig in i mitt medvetande under barndomsåren och samtidigt tacka mina föräldrar som fortfarande lever och har hälsan för att låtit oss barn växa upp i en helt underbar landsbygdsmiljö med katter, hundar, kor, grisar, höns m.m.

Här finns för evigt långa varma sköna somrar bevarade i minnet för alltid.

Första bilden är en liten sprayflaska som innehöll en Vademecum doft som man sprayade i munnen ! Måste ha innehållit nåt beroende framkallande ämne. Minns att jag var storförbrukare på denna produkt ett tag och deppade nästan när den försvann från hyllorna efter ett tag. Tiden måste ha varit 1974-75.

 

Nästa bild och minne är ifrån tidigt 70-tal. Mamma hade varit på ICA i Glommersträsk och uppmärksammade att de gav bort chipspåsar där datumet hade gått ut. Hon tog hem några påsar en lördag och det var första gången jag smakade chips vilket var en fantastisk smakupplevelse trots datumet och var efter den dagen mer eller mindre fast i chipsträsket under ett antal år. Upptäckte nu på senare tid att man tydligen anlitat Hep Stars för att göra reklam för denna produkt. Kul kuriosa.

 

Ett havsbesök utanför Umeå på den tid man bodde i Vännäs är nästa minne. En sandstrand och så den trekantiga förpackningen med den otroligt goda apelsindrycken. Kommer dock inte ihåg vilket märke det var utan det var framförallt förpackningens utseende som fastnat. Fanns 2 olika sorters trekantig tetraförpackningar på den tiden. Har lagt med en bild på bägge sorterna.

 

O’Boy älskade jag som liten, minns också att det kom ett antal nya smaker bl.a. jordgubb. Dock var den nog för söt för mig för mina minnen av den har inte fått mig att vilja pröva den igen. Men minns det ljusröda pulvret det gör jag än idag.

 

Kommer också ihåg en kvartslampa som mina föräldrar hade köpt och som nog mest användes av mamma. Men visst var det spännande att som barn sitta framför lampan under mörka vinterkvällar där luften blev alldeles varm och huden blev röd efter ett tag. Coolt var det också med de små mörkröda plastpluttarna på gummiband som man satte fast framför ögonen för att skydda dem från ”strålningen”.  Tekniken fascinerade redan på den tiden !

 

Kalaspuffar fanns redan på den tiden och det som var mest spännande var förstås när paketet var nytt och man öppnade för första gången. Brukade ju alltid finnas en liten leksak med i varje paket. sedan återstod bara att äta upp innehållet innan man kunde tigga till sig en ny förpackning…

 

Är det nån som kommer ihåg EPA. Fanns både i Skellefteå och Umeå. Som barn var det fascinerande platser där det fanns ”hur mycket som helst” av allting. Med dagens mått mätt var det nog inte så märkvärdigt men i jämförelse med de lokala livsmedelsbutikerna var det skillnad.

 

Ostkrokar fanns det även på den tiden. Också någonting som man längtade efter när det blev lördagskväll och tv tittande. Tror att det var ”prassligare” plast på den tiden.

 

Pappa har under hela min uppväxt tjatat om hur otroligt bra Perstorpsplattan är och vilken kvalité den har. Nu börjar jag förstå varför den var så intressant. Undrar om han inte ”föll” för reklamen på den tiden.

 

En bricka som vi hade hemma under 60-70 tal som användes till allt möjligt oftast framme till jul och nyår innehållandes knäck, frukt, cider eller chips. Tycker mig känna igen den i reklamen nedan kan dock ha fel men det kan säkert mamma eller pappa avgöra om det var denna bricka.

 

Vademecum är något jag definitivt förknippar med min pappa. Den doften har följt med mej upp i vuxen ålder och jag använder mig själv utav den lilla flaska av och till. Hade en period när man fick ett godissug i sin ungdoms dar där jag tog fram ett antal sockerbitar som jag sedan hällde ett par droppar av vademecum på och satt sedan och sög på den sockerbiten. Var nog troligen tandtrollens favorit på den tiden.

 

Tv apparater var ett fascinerande kapitel för en liten pojke på 60-70 talet. På den tiden var det verkligen ”TV-Möbler” vi pratade om där man köpte en tv som kunde vara inbyggd i ett skåp tillsammans med radio och skivspelare. Modellen som heter ”complett stereo” var en variant som faktiskt dök upp i vårat hem under tidigt 70-tal tror jag. Finns nog kvar än i dag fast utan innehåll bara träskåpet kvar.

 

Avslutar med lite kuriosa som jag hittade i boken. Fanns en annons från 1959 där man annonserade ut ”Holmsundsgolvet”. Året passar ju väldigt väl in på mig och att jag sedan många år har flyttat och numera bor i Holmsund är ju rätt kul. Att jag sedan hittade annonsen samma år som man beslutat lägga ner tillverkningen i den fabrik som jag antar tillverkade Holmsundsgolvet är väl tyvärr mindre roligt men ändock lite kuriosa.

 

Hoppas nu att några av dessa bilder har lockat fram nostalgiska minnen hos de ”äldre”. Minnen är ju i mångt och mycket individuella upplevelser man har och dessa bilder representerar just för mig en hel del av min uppväxt. Undrar vad ni andra har för egna minnen från ungdomens dagar ?

En reaktion på ”En hyllning till en underbar uppväxt.

  1. visst minns jag dina sockerbitar indränkta i vademecum,att vademecum är starkt slag kan pappa intyga som ivrigt förespråkade denna produkt som universalmedel som passar till allt. Men när han klämde vissa känsliga partier i gylfens blixtlås o tog till vademecum för att lindra smärtan..ja det vrålet minns nog mamma än idag skulle jag tro..för att inte säga pappa!!!olovliga saker har vi gjort också..låste in oss o ”tjuv åt” tandkräm.så här i efterhand har jag fått veta att fluor är jättefarligt att äta.jag glömmer heller aldrig när du lärde mig om ätbara blommor…(vet inte om du själv visste vad som var giftigt eller inte)du lät mig äta mig igenom floran i våran lilla by vi växte upp i..jag lever än så förmodligen hittade vi rätt bland alla blommor.minns att blåklocka var riktigt gott!! Minns du alla radioprogram vi gjorde med våra rullbandspelare,vi trixade och lät som kalle anka. Spelade ishockeyspel där du konfererade ivrigt i mikrofonen samtidigt. Jag minns att jag alltid fick vara nåt väldigt udda land-norge,spanien eller så medans du kära storebror hade turen att vara sovjetunionen,tjeckoslovakien eller Canada. Och vem glömmer inte våra spännande bilturer till morfars eller farfars-då den ständiga sysselsättningen var att göra listor av olika slag. Vi tävlade i vem som såg flest olika bilmärken mm. Konstigt nog vann du för det mesta-kan det bero på att du ofta hade bilar som volvo,mercedes,saab och opel medans jag hade bilar av märke som knappt varit synbar i västerbotten..åtminstone hade jag aldrig hört talas om dom.det var en underbar barndom och jag är tacksam för att få ha fantastiska föräldrar och en underbar bror som gett mig så fina minnen i livet.

Kommentera

